به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با همكاري اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، ششمين نشست از سلسله نشست هاي يزدشناسي با موضوع " ايثار و مقاومت در فرهنگ يزد" برگزار شد.

به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با همكاري اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، ششمين نشست از سلسله نشست هاي يزدشناسي با موضوع " ايثار و مقاومت در فرهنگ يزد" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، نشست ششم يزدشناسي علاقمندان به فرهنگ و تاريخ را، در سالن اجتماعات بنياد ملي نخبگان گرد هم آورد تا از فرهنگ ايثار و مقاومت ايرانيان و نقش آفريني مردمان شجاع و باتدبير يزدي در دوران هشت ساله دفاع مقدس سخن گويند.

در ابتداي مراسم مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، در سخناني فرارسيدن سي و دومين سالگرد دفاع مقدس را تبريك گفت. سرهنگ پاسدار سيد هدايت بني فاطمه دوران هشت سال دفاع مقدس را از مقدس ترين و باارزش ترين دفاع ها در طول تاريخ دانست و افزود: دفاع جانانه ايران در مقابله با هجمه هاي دشمن، سند افتخاري براي انقلاب اسلامي ايران است. وي با بيان خاطراتي از دوران جنگ تحميلي، رشادت ها و جانفشاني هاي رزمندگان و جوانان غيور ايران را يادآور شد و آن را متاثر از فرهنگ عاشورا دانست و تصريح كرد: رزمندگان در طول جنگ تحميلي با تاسي از فرهنگ عاشورا و اقتدا به مولاي خود و تبعيت از امر ولايت فقيه، هويت و اساس انقلاب اسلامي را حفظ و بيمه كردند. بني فاطمه همت و تلاش سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد را در برگزاري نشست هاي يزدشناسي ستود و افزود: برپايي اين نشست ها، زنده نگه داشتن فرهنگ غني پيشينيان و نهادينه كردن آن در جامعه را به دنبال خواهد داشت. وي همچنين از سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در جمع آوري و ساماندهي اسناد دفاع مقدس تشكر كرد و گفت: اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در اين مسير يار و ياور سازمان اسناد خواهد بود و اميدوار است براي بررسي همه ابعاد ايثار و مقاومت مردم يزد، دست كم يك يا دو نشست ديگر به اين موضوع اختصاص يابد.

مسئول سابق مهندسي تيپ الغدير يزد نيز در سخناني به بيان خاطراتي از دوران شكوهمند دفاع مقدس پرداخت. مهندس صديقي دفاع مقدس را آشناترين واژه در قاموس حماسه هاي عزت آفرين ايران دانست و افزود: دفاع مقدس آينه اي براي

تمام بشريت و سرشار از آموزه هاي غني فرهنگي، نظامي و سياسي است. وي كه از آزادگان سرافراز اين ديار مي باشد، از خاطرات دوران اسارت خصوصاً درباره آزادگان يزدي سخن گفت و تصريح كرد: روحيه ايثار، فداكاري و شهادت طلبي كه امروزه موجب بازدارندگي تهاجم قدرت هاي زورگو به ايران شده است، ميراثي از دوران دفاع مقدس است. معاونت سابق بازرسي تيپ الغدير يزد در ادامه سخنانش به خاطره گويي و بيان سرگذشت اسرا در زندان هاي مخوف رژيم بعث پرداخت و عزت و سربلندي ايران اسلامي را مديون صبر و شكيبايي آزادگان و رزمندگان دانست.

در ادامه رئيس سابق دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميبد به ايراد سخن پرداخت. دكتر احمد علي زارع مهرجردي با اشاره به كلياتي از جنگ تحميلي تصريح كرد: دفاع مقدس متعلق به همه مردم ايران است و همگان در اين پيروزي سهيم بودند. وي پشتيباني مردمي در دوران دفاع مقدس را رمز سربلندي و موفقيت رزمندگان دانست و خاطرنشان كرد: بي شك يكي از عوامل پيروزي در صحنه هاي نبرد، همين كمك هاي مردمي و نقش آفريني آن ها بود. اين رزمنده و جهادگر ديروز و استاد امروز دانشگاه به صورت آماري و از طريق اسلايد به نقش يزد و يزدي ها در پشتيباني دفاع مقدس اشاره كرد و مشاركت عمومي يزدي ها در ابعاد گوناگون جنگ را يادآور شد. دكتر زارع با اشاره به تجربيات و دستاوردهاي دوران شكوهمند دفاع مقدس افزود: حکومت مبتنی بر ولایت فقیه امروز در مقابل توطئه های استکبار ایستاده و در دفاع مقدس نیز یک تنه با مجهزترین ارتش های جهان مقابله کرد. وی انقلاب اسلامی را هویت ملت ایران خواند و گفت: این انقلاب به قیمت گزافی بدست آمده و ملت ایران هرگز نخواهد گذاشت خدشه ای به این گوهرگرانبها وارد شود. دكتر زارع برپايي اين نشست ها را سبب انتقال مفاهيم بلند دفاع مقدس به نسل جديد دانست و از برگزاركنندگان اين همايش تشكر كرد. وي سخنان خود را با پخش كليپي از جنگ و دفاع جانانه رزمندگان به پايان رساند.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد نيز در سخناني از حضور يادگاران دفاع مقدس و فرهيختگان استان در اين نشست تشكر كرد. محمدرضا ملك ثابت همكاري صميمانه اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان در برپايي اين نشست را ستود. وي در قسمتي از سخنانش جنگ را در حالت كلي بلايي خانمان سوز دانست و افزود: جنگ به خودي خود بلايي مذموم است اما وقتي براي دفاع از ناموس و شرف يك ملت انجام شود ممدوح است. اين مدرس تاريخ دانشگاه گفت: حماسه دفاع مقدس، جوهر و هدف انقلاب اسلامي را به نمايش گذاشت و ظهور كرامات انساني را سبب شد. ملك ثابت تصریح کرد: دوره هشت ساله دفاع مقدس عرصه اي براي ظهور فضايل اخلاقي و تعقيب اهداف عدالت خواهانه و انسان دوستانه بود. وي افزود: در زمانه بيداري اسلامي فرهنگ دفاع مقدس مي تواند الگويي برای جنبش های آزادی بخش منطقه و جهان باشد.

در ادامه رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در سخناني به دستاوردهاي دفاع مقدس پرداخت. دكتر سيد جليل ميرمحمدي دوران دفاع مقدس را برگ زريني براي انقلاب اسلامي ايران خواند و خاطرنشان كرد: امروزه شاهد پيشرفت جمهوري اسلامي ايران درهمه زمينه هاو توليد علم درسطح رفيع جهاني هستيم كه دستيابي به اين مهم را مديون رشادتهاي جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس مي‌باشيم.

اين رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور همه جانبه مردم در صحنه هاي گوناگون جنگ افزود: ملت ایران از اقوام و مذاهب مختلف با انسجام و اتحادی وصف ناشدنی و با پيروي از منویات امام خمینی(ره) و همكاری و همدلی با

نیروهای مسلح كشور، حماسه اي را خلق كردند كه تا ابد در تاريخ جهان پايدار خواهد بود. وی با اشاره به دستاوردهای عظیم هشت سال دفاع مقدس برای مردم مسلمان ایران ادامه داد: آزادسازی تمام سرزمین های اشغال شده، تثبیت مجدد مرزها، حفظ استقلال و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و معرفی رژیم بعث عراق به عنوان رژیم متجاوز و آغازگر جنگ تحمیلی از جمله این دستاوردها بود كه اراده و اتحاد ملت ایران را به جهانیان نشان داد.

دكتر ميرمحمدي به دستاوردهاي فراوان دفاع مقدس در ابعاد علمي اشاره كرد و افزود: امروزه به مدد جانفشاني ها و ايثار رزمندگان، كشور ما در تمامي زمينه ها به بالندگي رسيده و بر قله هاي پيشرفت و شكوفايي نشسته است. وي رشد علمي ايران را يادآور شد و گفت: امروزه ملت ما بی سابقه ترین عزت ها را دارد در واقع در همه جای دنیا در چشم انسان های آزاده عزت ملت ایران به بزرگی دیده می شود که علت آن ایستادگی است. دكتر ميرمحمدي ادامه داد: پيشرفت سريع علمي ايران در تمامي ابعاد موجي از نگراني و اضطراب را در دل دشمنان و بدخواهان نظام ايجاد كرده و اگر امروز دشمن نمی تواند ایران را تهدید كند یا قدرت انجام هیچگونه مداخله ای در ایران را ندارد به خاطر رشادت ها و از خود گذشتگی های رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس است.

دكتر ميرمحمدي ولايت فقيه و تبعيت از رهبري و ايمان به خدا را عامل مهم اين پيروزي ها دانست و بر تداوم اين حركت تاكيد كرد.

پخش كليپ از دستاوردهاي متنوع ايران به همراه سخنان علمي همراه با اسلايدهاي مختلف دكتر ميرمحمدي از موارد قابل توجه بود.

گفتني است در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي از گزيده اسناد ادارات استان در زمينه دفاع مقدس جهت بازديد عموم برپا بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا